Actief || De Christoffelberg: een pittige hike op Curaçao

28 oktober 2015 , In: Curaçao, Noord-Amerika, Reizen , With: No Comments

De Christoffelberg is met 372 meter hoogte niet een enorme berg, maar in het westelijke gedeelte van Curaçao al van verre te zien. De berg is het hoogste punt van het eiland en voor velen een fysieke uitdaging om de top te bereiken. Met name het laatste stukje is een beproeving. De laatste 30 meter klauter je namelijk tussen en over flinke rotsen omhoog. Maar met een goede conditie en zonder hoogtevrees is het prima te doen. Begin de wandeltocht wel vroeg in de ochtend. Sowieso voor 11.00 uur. Later op de dag is het simpelweg te warm en niet verantwoord om nog aan de beklimming te beginnen. Je zult hoe dan ook veel zweten gedurende de tocht, dus neem voldoende water mee. 1,5 liter per persoon is echt niet overdreven.

Nu ben ik geen vroege vogel. Zeker niet op vakantie. Maar voor het beklimmen van de Christoffelberg maak ik graag een uitzondering. Ik ben gek op hiken. Dus voor deze ene keer sta ik zonder mopperen al om 6.00 uur naast mijn bed. Zo arriveren wij geheel volgens planning rond 8.00 uur bij landhuis Savonet om een toegangskaartje te kopen voor het Christoffelpark. Je kunt vanaf Savonet de wandeling beginnen. Dan duurt de wandeling zo’n 3 uur. Maar wij kiezen ervoor om met de auto naar de voet van de berg te rijden, waarvandaan het pad je in ongeveer een uur naar boven leidt. Van beneden af gezien is de Christoffelberg niet erg indrukwekkend te noemen. Goed te doen, denken we! Het pad begint gemoedelijk en baant zich een weg tussen de cactussen en andere inheemse planten langzaam omhoog. We bezoeken Curaçao in mei en de begroeiing langs het pad doet verder droog en dor aan.

Christoffelberg_8
Na een kwartier lopen wordt het pad steiler en verandert het in een trap van keien en losliggende stenen. Wandelen wordt al snel klauteren. De temperatuur begint ook langzaam te stijgen. Er is weinig schaduw. En jammer genoeg is de altijd verkoelende passaatwind wat gaan liggen deze dag. De eerste zweetdruppeltjes glijden langs mijn rug omlaag. Terwijl mijn vriend stug doorloopt, doe ik het rustig aan en kom om de zoveel meter even bij met een flinke slok water. Hydrateren is belangrijk nu. Gelukkig wordt onze inspanning regelmatig beloond met mooie vergezichten op het eiland.

Christoffelberg Christoffelberg
We zijn vastberaden om de top te halen. Vanaf daar moet het uitzicht helemaal adembenemend zijn. Maar als we het einde van de klim naderen, stuiten we op een wel heel grote rots. Om het hoogste punt te bereiken, moet je letterlijk op handen en voeten verder. Hier waren we niet helemaal op voorbereid. Mijn vriend werpt een blik naast zich op de diepe afgrond en besluit onmiddellijk om niet verder te gaan. Oké, dan moet ik het vanaf hier dus alleen doen! Ik wurm mijzelf door een nauwe rotsspleet en klim van de ene rots naar de andere verder omhoog. Ook ik kijk niet teveel naar beneden, maar concentreer me liever op waar ik mijn handen en voeten plaats. Eenmaal boven blijk ik niet de enige te zijn. Veel wandelaars pauzeren boven geruime tijd om van het indrukwekkende uitzicht te genieten. Dat doe ik ook. Je kunt rondom ver kijken: het Christoffelpark, verschillende dorpjes en de blauwe zee. Prachtig, dit is de heftige klim meer dan waard.

Christoffelberg ChristoffelbergChristoffelbergChristoffelbergIk maak veel foto’s, maar ik wil mijn vriend niet te lang laten wachten in de hitte. Dus zet ik de daling weer in. Deze gaat heel wat soepeler en al snel zijn ik en mijn vriend weer herenigd. Samen lopen we verder naar beneden. Dit gaat een stuk sneller dan de heenweg. Maar ik voel dat de inspanning van de rotsbeklimming duidelijk effect heeft gehad op de spierkracht in mijn benen. Ik ben blij als we de parkeerplaats in zicht krijgen en uit kunnen puffen in de auto met airco. Moe, maar zeer voldaan rijden we het Christoffelpark weer uit. Op naar een welverdiend strand.

Hoewel het beklimmen van de Christoffelberg best wel wat inspanning van je vraagt, is het wat mij betreft een echte must do op Curaçao. Als je voldoende fit bent, ga dan zeker de uitdaging aan. Je wordt beloond met de meest fenomenale uitzichten. En na zo’n inspanning is het ’s middags nog heerlijker vertoeven op één van de mooie westelijk gelegen stranden op Curaçao.

Er zijn nog geen reacties

PLAATS EEN REACTIE

Van wie is Reishoedje?

Dit Reishoedje is van Maria. Op reis gaat Reishoedje altijd met haar mee. Vaak naar zonnige oorden. In de kou wordt Reishoedje ingewisseld voor een reismuts. Maar dat klinkt zo raar. Vandaar de naam Reishoedje!