Camperreis Australië: de kleine onverwachte maar meest memorabele momenten op de weg

27 december 2015 , In: Australië, Reizen , With: 7 Comments

In iets meer dan drie weken maken we een camperreis door het zuidoostelijk deel van Australië. Het startpunt van onze oneway trip is Melbourne. Het einddoel is Brisbane vanwaar we huiswaarts keren. De route daartussen stippelen we globaal uit. We hebben een idee van welke steden en nationale parken we aan willen doen: Melbourne, Great Ocean Road, Grampians, Canberra, Sydney, Blue Mountains, Hunter Valley, Gold Coast, Brisbane, Fraser Island. En dan vergeet ik er vast nog een paar… Wow, als ik nu al die plekken opsom, besef ik hoeveel indrukken we hebben opgedaan in enkel drie weken. De ene plek nog mooier dan de andere. Echt een onvergetelijke reis. En dan heb ik het nog niet eens gehad over die onverwachte reismomenten, de dingen die je overkomen en van tevoren nooit had kunnen bedenken. Tijdens duizenden kilometers op het asfalt (of gravel… of zand) maak je genoeg mee. Het zijn de kleine onvoorziene gebeurtenissen onderweg die onze camperreis tot een unieke ervaring maken. Vandaag deel ik onze reisroute aan de hand van de leuke en iets minder leuke momenten op de weg.

Camperreis Australië_2Camperreis Australië_1

A. De camper ophalen (in Melbourne)

We halen de gehuurde camper op in een buitenwijk van Melbourne (A). Lees: we laten ons afzetten bij de ophaallocatie door een Australische collega van mijn vriend. Heel fijn zo’n vriendendienst! Vanuit het centrum van Melbourne is het zeker een uur rijden. Waar komen we in hemelsnaam terecht? Onze reis voelt meteen al als een groot avontuur. Onze eerste kennismaking met de camper ook. Wat onwennig begroeten we onze nieuwe reismetgezel: een tienjarige Toyota Hiace Campervan. Gaat dit oude beestje ons werkelijk naar Brisbane brengen? Zoals bij alle eerste ontmoetingen is het ook nu even aftasten. Voorzichtig rijden we de weg op. Het ronkende geluid van de motor onder onze stoelen is oorverdovend. We barsten in lachen uit. Een fatsoenlijk gesprek voeren onderweg zit er niet in. Dus gaat de radio aan. Al vrij snel voelen we ons als een vis in het water op de weg. Dat heerlijke gevoel van vrijheid is meteen daar nu ons eigen huisje voor de komende drie weken met ons mee reist. De roadtrip met onze nieuwe beste vriend De Camper kan beginnen!

Camperreis Australië_3Camperreis Australië_4Camperreis Australië_6

B. De medeweggebruikers (op de Great Ocean Road)

Het is even wennen dat onze medeweggebruikers steevast van de verkeerde kant lijken te komen. Lijken? Dat doen ze ook! Ohja, dat is ook zo, in Australië rijdt men links. Klaarblijkelijk zijn we niet de enigen die moeten wennen, want aan het getoeter te horen zijn onze medeweggebruikers ook nog niet helemaal gewend aan onze Nederlandse rijstijl.
Net als wij redelijk geaard zijn in het Australische verkeer, stuiten wij op een wel heel opmerkelijke medeweggebruiker. De onvoorspelbare bewegingen die deze verkeersdeelnemer maakt, vergeven we hem direct, want het is Meneer Koala die de weg verspert. Langs de Great Ocean Road (B) zien we koala’s voor het eerst in het wild. Meestal in de bomen langs de weg. Maar deze keer rent het beestje voor ons uit over de weg. Een bijzondere gewaarwording om letterlijk even bij stil te staan.

Camperreis Australië_5Camperreis Australië_6

C. De domme pech op de weg (in de Grampians)

Als luxepoes en luxekater (ik overdrijf hoor) zijn wij enigszins verwend met thuis een moderne auto onder de kont. Zo eentje waarbij je niet meer wordt uitgedaagd om zelf na te denken, dus inclusief navigatiesysteem, parkeersensor en automatische verlichting. Het ontbreken van de eerste twee onderdelen in De Camper zijn geen probleem, want met uitstekende kaartlees-skills (als ik dat van mijzelf mag zeggen) en uitmuntende parkeer-skills (dat mag ik vast zeggen van mijn vriend) kom je ook al heel ver. De automatische verlichting daarentegen missen we wel. In eerste instantie zijn we ons daar overigens geheel niet van bewust. Maar nadat wij na een koffiepauze onze route door de Grampians (C) willen vervolgen, laat onze trouwe vriend De Camper ons voor de eerste keer in de steek. Hij wil niet starten. Wat blijkt: zijn accu is leeg, doordat wij de verlichting aan hebben laten staan… We kunnen onszelf wel voor de kop slaan. Gelukkig bevinden we ons niet helemaal in the middle of nowhere. Op de parkeerplaats van het bezoekerscentrum vinden we iemand die ons kan helpen met startkabels. Na enige vertraging zijn we weer onderweg!

Camperreis Australië_19Camperreis Australië_6

D. De echte pech op de weg (naar Lakes Entrance)

Echt dramatisch is het niet te noemen. Pech wel. En deze keer is het niet onze eigen schuld. Na een ochtend touren richting Lakes Entrance (D) ontdekken we een scheurtje in de voorruit van De Camper. Een steentje heeft het voorhoofd van onze grote vriend geraakt met een heuse snee als gevolg. En zoals we voor al onze vrienden goed zorgen, laten we ook De Camper oplappen in een garage. De wond wordt gehecht en nadat we ons een middagje vermaken in de wachtkamer met tijdschriften en airco kunnen we weer op pad.

Camperreis Australië_12 Camperreis Australië_6

E. De langs glijdende landschappen (tijdens de Great Alpine Road)

Al rijdend in De Camper zien we de meest fantastische landschappen aan ons voorbij glijden. We zien tot nu toe al de grillige rotskusten langs de Great Ocean Road en de groene bergen in de Grampians. Dit is nog maar het begin. Dat we in Australië mooie natuur en spectaculaire landschappen zouden zien, had ik wel durven dromen. Maar dat we ook sneeuw(!) zouden treffen was totaal onverwacht. Bij Australië denk je tenslotte eerder aan zonovergoten stranden of eindeloze woestijnvlaktes. Na de meer bekendere Great Ocean Road rijden we de Great Alpine Road (E) waar we op Mount Hotham de laatste restjes overgebleven sneeuw spotten. Daarop volgt een uitgelaten sneeuwballengevecht. In het warme Australië! Wie had dat gedacht? Ik niet!

Camperreis Australië_13Camperreis Australië_15Camperreis Australië_6

F. De offroad ontmoetingen (in Sydney e.o.)

Praktisch iedere avond slapen we op een nieuwe locatie. Meestal zijn dat campings langs de route die we een dag van tevoren uitzoeken in een campinggids of de Lonely Planet. Soms ook niet en dan komen we op de meest verassende overnachtingsplekken terecht die interessante ontmoetingen opleveren.

Camperreis Australië_22Naast prachtige campings langs het strand eindigen we ook een aantal keer op minder idyllische plekjes. Zoals die ene keer dat we op een camping (F) eindigen die meer weg heeft van een permanent kamp inclusief bogans, luide muziek en de nodige rommel. Echt op ons gemak voelen we er ons niet. De volgende ochtend maken we dat we snel wegkomen.

Op een andere dubieuze camping ontmoeten we een handelaar in edelstenen. Een wat oudere man waarmee het gezellig kletsen is. Hij showt ons zijn collectie opaal en natuurlijk probeert hij ons het een en ander te verkopen. Mijn vriend, die overal wel een handeltje in ziet en gevoelig is voor dit soort verkooppraatjes, heeft er wel oren naar. Ik kan niet aanzien hoe hij zich een paar stenen laat aansmeren, dus houd ik me al snel afzijdig. Als ik na een half uur weer arriveer bij De Camper, is mijn vriend 100 dollar lichter en een handje vol stenen rijker. Als ik me niet vergis ligt het handelswaar nu vijf jaar later nog steeds ergens achterin een laatje.

Die ene keer dat we De Camper niet op een camping parkeren, maar op de oprijlaan van een gemiddeld Australisch huis in een suburb van Sydney (G), pakt wel goed uit. Het is namelijk de oprijlaan van een oude bekende uit Amsterdam. Na een periode in Nederland is hij met zijn gezin weer terug verhuisd naar Australië. Wij ontmoeten zijn dochtertje Amsterdam Sunshine voor het eerst. Haar naam tovert een lach op onze gezichten, het meisje zelf al helemaal.

Camperreis Australië_16Camperreis Australië_7

G. De nog dommere pech op de weg (in Sydney)

Onze opperbeste stemming slaat die middag voor eventjes om. Want je gelooft het of niet, maar voor de tweede keer gedurende deze reis staan we stil met een lege accu. Weer als gevolg van het aan laten staan van de koplampen. Dit keer staan we midden in de stad Sydney (G). Voldoende mensen dus om ons een handje te helpen. Maar deze keer weten we het zelf op te lossen door De Camper van zijn plaats te duwen, waarna hij rollend het heuveltje afglijdt waarop hij geparkeerd staat. De Camper maakt uiteindelijk voldoende vaart om de motor te kunnen starten. We zijn weer on the road! Een ezel stoot zich niet drie keer aan dezelfde steen, toch? Gelukkig gaat dit op en verloopt de rest van onze trip vlekkeloos.

Camperreis Australië_18Camperreis Australië_17

De overige kilometers tot aan Brisbane (H) genieten we van tientallen andere kleine dingen, zoals de dagelijkse barbies (nee, dan bedoel ik niet de pop), broodjes pindakaas met banaan naar eigen recept (die we onderweg veelvuldig eten, een goddelijke combinatie vinden we zelf, eenmaal thuis zijn we er wat minder van gecharmeerd), de altijd vriendelijke caissière in de supermarkt of de soms hilarische nasale tongval van de Ozzies. Met zoveel nieuwe herinneringen op zak, groot en klein, leveren we De Camper met een gelukzalig gevoel weer in bij de verhuurder in Brisbane. Natuurlijk wel met wat tegenzin. Maar wat een heerlijke camperreis om op terug te kijken. De mooie natuur, variërend van de oneindige stranden tot het groene regenwoud, laat zich niet goed overbrengen in woorden. Daar hebben we de foto’s voor. Maar misschien dat juist daarom die onverwachte kleine gebeurtenissen nu nog steeds het meest worden naverteld.

Camperreis Australië_20

Wat zijn jouw meest onvergetelijke reismomenten?

1. Wat een leuke reis heb jij gehad seg! Ik heb zelf een roadtrip gemaakt van Adelaide naar Sydney (via oa Kangaroo Island, Great Ocean Road, Melbourne en the Blue Mountains) dus ik herken wel stukken. Gelukkige hebben wij geen pech gehad onderweg, maar jij hebt wel weer een verhaal om te vertellen. :)

• 30 december 2015
      Beantwoorden

Dan hebben we inderdaad deels dezelfde route gedaan! Australië is mooi he. Fijn dat jullie geen pech hebben gehad onderweg. Dat zijn de mindere momenten van het reizen. Gelukkig stonden er heel veel mooie momenten tegenover.

2. Zo een camperreis lijkt mij ook wel wat! Ben sowieso van plan om dit te gaan doen in Nieuw-Zeeland.

• 31 december 2015
      Beantwoorden

Ja lijkt mij ook erg tof om in Nieuw-Zeeland te doen! Maar dan liever met wat minder complicaties. Alhoewel, het levert wel een mooi verhaal op 😉

3. Beantwoorden

Heerlijk die avonturen, wij reden een groot deel van jullie route tijdens 1 van onze reizen, maar dan met een huurauto en tent. Kamperen in Australië vind ik echt geweldig!
    De lampen aan laten staan en een lege accu overkwam mij in Nederland 2 keer met oudere auto’s. De eerste keer was ik winkelen met mijn moeder, had ik nog geen startkabel en was een meneer zo lief om mij te helpen starten zodat we weer naar huis konden rijden. Je bent dus niet alleen :)
    Goed dat je de ster hebt laten maken, wij hadden in Australië ook een ster in de voorruit en in een paar uur in de hete zon was hij uitgescheurd tot een grote barst zodat we de hele ruit moesten laten vervangen, ai! (wel verzekerd gelukkig). Eén van die dingen die veel voorkomen op de Australische wegen zeker als er van die grote roadtrains met volle vaart voorbij komen denderen.
    Ik vond onze twee roadtrips in Australië onvergetelijk en het zijn inderdaad al die kleine dingen die het bijzonder maken, je kunt er uren over vertellen! Als je nog een keer teruggaat naar Australië kan ik je echt de westkust aanbevelen en The Red Centre
    Die koala’s zijn trouwens té lief! Heb je nog meer bijzonder wildlife gezien?

• 2 januari 2016
      Beantwoorden

Wat super dat je al twee keer een roadtrip door Australië hebt gemaakt. Zou graag nog eens terugwillen. Dan voor de Westkust. Het Red Centre combineerden we al met deze trip. Voorafgaand aan de camperreis vlogen we naar Alice Springs om daar een week rond te rijden met een 4×4. Ook al zo’n onvergetelijke ervaring!

We zagen onderweg nog meer wildlife: walibies, kangoeroes, slangen, pinguïns en veel baby diertjes, want we waren er in het voorjaar, te schattig! Jij bijzondere dieren gezien?

4. Beantwoorden

Genoeg bijzondere dieren gezien, wat dacht je bijvoorbeeld van de wombat, platypus, walvishaai en cassowary om er maar een paar te noemen. Ik schreef er al losse blogs over maar werk aan een blog puur over het wildlife, komt er hoop kk eze week aan! Zeker een keer teruggaan als het lukt!

PLAATS EEN REACTIE

Van wie is Reishoedje?

Dit Reishoedje is van Maria. Op reis gaat Reishoedje altijd met haar mee. Vaak naar zonnige oorden. In de kou wordt Reishoedje ingewisseld voor een reismuts. Maar dat klinkt zo raar. Vandaar de naam Reishoedje!